Svar på tal

Nina - Kan du inte berätta hur du anmälde dig till detta? vart gick/ringde/skrev du till? kollat igenom såå många inlägg och är så avundsjuk!! jag går i 8:an just nu och vill verkligen göra det som du gör och jag har pratat med mina föräldrar i ett år om detta nu och dom tycker som mig. Skulle behöva din hjälp!!
Gud va roligt att du också vill göra detta, kan inte förklara med ord hur glad jag är som får chansen att åka hit. Mår dåligt av tanken om jag hade tvingats stanna i Sverige ett år till hehe... Har i hela mitt liv velat komma IFRÅN Sverige och upptäcka annat, förhoppningsvis behöver jag inte flytta tillbaka dit på några år utan kanske stannar här:))) Who knows... 
I vilket fall så bör du först leta reda på lite information om de olika organisationerna innan du bestämmer dig för vem du vill åka med, det gjorde inte jag utan bara chansade på något av de flera som finns. STS kan jag dock säga är BÄST!!! Är så otroligt nöjd med dom, så rekomenderar dig att gå in på sts hemsida där det står massa information om hur man anmäler sig osv. Så där bör du börja, tror de allra flesta hemsidor beskriver noga hur du ska gå till väga när du väl bestämt dig för att åka! Om du behöver ett tydligare svar så skriv gärna igen!! Kramisss:))
 
Anonym - Innan du åkte till USA och så, tyckte du Polhem var en bra skola då? Är de någon du rekommenderar?? 
Hmm... Gick ungefär 1,5 månad innan jag försökte byta ifrån den hehe... Polhem var inte mitt första handsval utan det var samskolan och kände mig aldrig helt nöjd med skolan, tyvärr. Den är absolut inte dålig men jag trivdes bara inte speciellt mycket. Min klass var väll sisådär vilket alla i klassen tyckte, alla klagade hela tiden på vår sammanhållning men ingen gjorde något åt det. Lekioner blev ofta inställa, lärarna har inte så bra koll för dom har så många elever, klasserna är stora, många lärare är unga och oerfarna och är inte bra helt enkelt. Jag hade bara EN bra lärare, och det var i Sociologi. Hon var riktigt, riktigt bra måste jag säga men ja, det var i ett ämne bara tyvärr.
Men jag vet inte riktigt, den har sina för- och nackdelar, vissa saker är super med Polhem, tex matkortet är en extremt stor fördel då man alltid åt sig mätt och var pigg under lektionerna. Ilandsproblemet för oss polhemmare var vilken resturang vi skulle välja liksom, vi hade många att välja på men tillslut tröttnade man en del. 
Men allt beror på vad du jämför med, skulle jag tillexempel jämföra med den skolan jag går på nu skulle jag ALDRIG gå tillbaka frivilligt till polhem för den är så otroligt mycket sämre MEN skulle jag jämföra med någon dålig skola i gbg så skulle nog Polhem vara en av de bättre. 
Sen skulle jag nog vilja påstå att mycket av de problem som finns på polhem finns även på andra skolor och det är mest pga vårat skolsystem, klasserna är ju ofta ganska stora på alla skolor och allt färre vill bli lärare idag vilket såklart slår tillbaka på oss elever. 
 
Ledsen för så långt svar, så för sammafattning så skulle jag rekomendera dig att åka till öppet hus och se vad du tycker, jag har svårt att ge någon bra synpunkt på Polhem eftersom jag inte riktigt trivdes av många anledningar! 

Kommentarer
Postat av: Julia

åh vill också åka, är lika gammal som du och har velat åka länge, men är ju så himla dyrt .. :/ men tänkte fråga om du tycker att det är mycket school spirit, är det typ american football matcher, homecoming och sånt ? :)

2013-09-01 @ 12:56:29
Postat av: Emma

Hej, jag har funderat på att åka på utbytesår till USA väldigt länge nu och jag är 99% säker på att jag ska åka. Det ända som jag grubblar på är när jag ska åka. När åkte du det vill säga hur gammal var du när du åkte? Hade du gått ett år på gymnasiet innan du åkte? tycker du det var ett bra val isf?

2013-09-01 @ 22:14:01
Postat av: Anonym

Läser du några andra bloggar som är utbytesstudenter i usa?? Länka dem du tycker är bäst är så kul att läsa om:)

2013-09-01 @ 22:20:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0