Stoppa hemläxorna?

Satt i förra veckan och tittade på en debatt som handlade om att stoppa hemläxorna och har inte kunnat släppa den tanken sen dess. Där satt det en småbarns mamma som kallade sig välutbildad och argumenterade för att hemläxorna skulle stoppas. Och vad var argumenten? Att man skulle ha kul?
Hur DUM får man lov att vara och tro att stoppa läxorna skulle på något sätt vara en bra idé? Hur kan man ens sitta och säga i TV att det är viktigare att ha roligt än att göra läxor. Jag SKÄMS!!!! Och sen sitter det en s.k forskare som säger sig veta att det finns ingen seriös forskning på att läxor ger något värde. Alltså, utan läxor, hur INKOMPETENTA skulle vi inte vara då? Hur mycket längre tid skulle det inte krävas för att kunna utbilda sig? Visst, jag klagar ofta på läxor och alla tonåringar vet hur jobbigt det kan vara att sitta uppe sent för att man har för mycket läxor men jag skulle ALDRIG byta ut läxorna för att ha kul. För mig är det KUL att lyckas få bra betyg, att lyckas få en bra utbildning. Och även om jag inte alltid får toppbetyg så vet jag hur det känns att få det. Jag minns när jag fick A i sociologi och jag var SÅ glad, det var KUL för mig.
 
Så vad är definitionen av kul? Alla har vi olika tankar om vad som är roligt och värt att lägga ner tid på. Vissa anser att det är viktigast att lyckas inom skolan för att senare ha möjligheten välja ett KUL jobb. Det är tillexempel min åsikt, jag tycker det är så mycket viktigare att lyckas få en bra utbildning för att senare i livet kunna ha möjligheterna att välja precis vad jag vill göra. 
 
Tänk efter, skulle det inte ta mycket längre tid att lära sig saker om vi inte hade läxor? Det kanske låter som en dröm för vissa men om man tänker ett steg extra, hur VÄRT är det inte att faktiskt ha läxor? Kunskap är den största nyckeln till att lyckas med ALLT. Det räcker inte att bara sitta i skolan för att sen stänga av sig helt från skolan när man kommit hem. Arbetsliv och fritid flyter ihop mer och mer och det är bara ett faktum. Hur många av era föräldrar arbetar inte hemma efter en arbetsdag? Kanske inte varje dag, men det blir bara vanligare och vanligare. Jag har tex växt upp i en miljö där arbete och fritid alltid flytit ihop. 
 
Sen är det självklart väldigt viktigt att ge EFFEKTIVA läxor. 
 

Kommentarer
Postat av: Gabbss

Världens finaste bästis

2013-09-27 @ 19:10:00
URL: http://nattstad.se/gabriellasUSA
Postat av: Amanda Olsson S

Hoppas att du har det skitbra Julia, vi saknar dig här i Sverige!! Pusspusspuss ♥

2013-09-27 @ 23:51:18
URL: http://amandaolssons.blogg.se
Postat av: Disa Thorsson

Säger desamma som Amanda, hoppas du har det toppen bra i USA!! P.s skitasnygg tjej där på bilden ;) ♥

2013-09-28 @ 15:18:42
URL: http://disathorsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0