Regler

Fick en fråga om regler så tänkte att det var ett perfekt läge att ta upp det lite mer noggrant nu eftersom jag har bloggtorka. 
Men ja, det finns väldigt mycket regler inom organisationen som måste följas sen varierar det mellan olika värdfamiljer hur mycket regler man har inom den. Sen kan jag ju säga direkt att reglerna CCI har följer jag inte ett skit, blir bara irriterad och arg när jag tänker på dom. 
 
Inom STS organisationen:
  1. Ingen alkohol - får varken dricka eller vara nära alkohol. 
  2. Inga droger - samma som med alkoholen, får inte ta eller vara nära droger
  3. Inget sex - pga av säkerhet får man inte ha sex för att inte bli gravid eller få sjukdomar
  4. Inga hemresor - för att inte få hemlängtan får man varken åka hem eller få familjemedlemmar att hälsa på förrens i slutet av året
  5. Inget körande - man får inte köra motordrivande fordon vilket helt ärligt SUGER! Det är för mig den sämsta regeln nånsin för här kör 14-åringarna bil så kommer jag här snart 18 och får inte köra. Man känner sig handikappad
  6. Man måste hålla betygen uppe - man måste hålla ett C i varenda ämne, men tror faktiskt inte det är så många som har problem med betygen, på min skola är dom jätte snälla mot mig när det gäller betyg. 
Inom CCI organisationen (min amerikanska organisation): 
  1. Samtal hem 2 grr i månaden - Ja, enligt deras regler får man bara prata med familj/vänner i sitt hemland två gånger i månaden i 30 minuter.
  2. Begränsad tid på sociala medier - 30 minuter varje VECKA tillåts man vara inne på sociala medier såsom facebook, twitter, instagram osvosv.
  3. Ingen dator på rummet - Varken mobil eller dator får man ha på rummet 
  4. Tacka familjen varje dag - Man måste säga tack till allting, hela tiden, vad din värdfamilj än gör för dig måste du tacka för allt 
  5. Ärlighet - Du får ALDRIG nånsin ljuga inför din värdfamilj och måste vara ärlig med ALLT
(Inte en enda regel som följs här)
 
Inom skolan:
  1. Inga mobiler - mobilerna får inte synas under lektionstid men under raster och lunch får man ha dom
  2. Vårdat språk - inga svordomar elle annat ovårdat språk
  3. Dresscode - Inga jeans eller shorts, killar får inte använda t-shirt utan bara tröjor med krage, inga hål i byxorna och banden på linnen får inte vara för tunna
  4. Man kallar sin lärare för Mr, Mrs eller Ms - väldigt självklart för dom som bor här men för foreigners är det inte alls lika självklart
Inom min värdfamilj har jag inte speciellt mycket regler, vi har inte pratat om det i överhuvudtaget faktiskt. Men vissa regler tar jag som självklart tillexempel som att höra av mig om vart jag är, hjälpa till i hemmet och bara vara artig. Har faktiskt inte fått några sysslor än men man vet aldrig när de kommer, OM det nu kommer. 
Ja, det finns en del regler här som jag inte alls följer och sen finns det andra som måste följas såklart. Hoppas detta inlägget ger er lite mer om vilka regler som finns, jag inser själv att det finns massa jag glömt nu men dessa är dom stora som jag kommer ihåg. 
PUSS

Kommentarer
Postat av: Anonym

Men om du inte får använda jeans, har du typ kjol då?
Vad ska du ha på vintern???

2013-11-04 @ 07:20:12
Postat av: Louise

Är det inte svårt att alltid komma ihåg att använda ms, mr och mrs när man ska tilltala en lärare? Använder du det när du pratar med andra vuxna också? Jättebra blogg!

2013-11-04 @ 23:55:31
URL: http://www.louiseholmedahl.blogg.se
Postat av: Anonym

Berätta mer om dresscoden

2013-11-06 @ 12:26:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0