Saker jag saknar

  • Kollektivtrafiken: Helt sjukt hur mycket jag saknar västtrafik! Det är så himla enkelt att ta sig omkring i göteborg, och det är något jag VERKLIGEN saknar! Här är det sjukt mycket svårare och man måste verkligen ha en bil om man vill ta sig någonstans. Eftersom gränsen är 14 år här så är det många som kör, men jag som inte kommer få ta körkort på hela året... Det är tufft, det kommer bli riktigt jobbigt vet jag redan nu. Det finna alltså inga bussar, inga spårvagnar, inte ens taxi!!! 
  • Lösgodis: Självklarhet? Öhh ja. Jag föredrar godis fram choklad, chips och allting (tyvärr). Visst, om du ger mig hallon och jordgubbar vill jag hellre ha det, MEN nu när jag inte kan få lösgodis så vill jag ha det mer än någonsin. Åhhh. 
  • Självständigheten: Att kunna stanna ute hur länge man vill, träffa vem man vill, göra vad man vill. Ja, här måste jag fråga om allt jag gör, eller kanske inte allt. Men jag måste hela tiden meddela om allt jag gör och jag får ångest om jag stannar ute längre än till 11, vilket jag oftast gör endå men är inte helt säker på vad dom tycker om det. Varje gång jag kommer hem sent har dom alltid gått och lagt sig så tror inte dom bryr sig speciellt mycket om det, vilket är skönt. Men det är jobbigt att man ska behöva känna så, ännu jobbigare är det att umgås med människor som ibland kan göra dumma grejer, som kanske åka till en fest efter homecoming. I svergie är det inte någon stor grej, dricker man inte är det lugnt. Men här får jag inte vara omkring alkohol. Hur kul kommer det bli efter homecoming när alla drar iväg på fester och jag måste åka hem? Blir så irriterad!!! Och ibland känner jag bara att jag ska skita i dessa jävla regler, att ta en risk och göra någonting dumt, men samtidigt vill jag inte det. Skulle förlora så mycket på det... Skulle jag göra något dumt hemma, visst, pappa blir sur ett tag MEN här blir det helt annorlunda konsekvenser. 
  • Skolan: Nej, inte polhem specifikt men friheten i den. Här missar man hur mycket som helst om man är borta i en dag medans i Sverige missar man i princip ingenting. Har inte missat en enda lektion sen jag började skolan här, hade jag gått på polhem hade jag säkert missat en hel del, HEHE. Saknar även att kunna ha på sig vad man vill och inte behöva ha den jävla jeansregeln!!!! När vintern kommer vet jag inte jag ska kunna klara mig!! Nu har jag ju klänningar och kjolar, men snart begränsas jag väldigt mycket mer. Sen finns det saker jag ÄLSKAR med min nuvarande skola, tex lärarna. De verkligen kämpar för sina elever och gör allt för att dom ska lyckas, jämfört med hemma där lärarna inte bryr sig ett skit. 
  • Träningen/Maten: Jag saknar mina sallader så grovt mycket!! Majs, röd paprika, gurka och avokado. LIVET!!!! Srsly though. Jag är så himla kräsen när det kommer till mat, speciellt sallad. Jag vill absolut inte ha ngn slags ost i, hatar feta ost tex, vill inte ha ruckola, inga kryddor. Ehm, aa... Tråkiga sallader är vad jag gillar mest helt enkelt :)) Men det blir inte så mycket sallad här borta... Maten här borta är verkligen skit!!!
    Träning... Jag försöker, men efter skolan hade tennis två timmar varje dag innan, och visst det gav väll lite träning men inte speciellt mycket. Nu har jag börjat använda gymmet här borta så det känns bra! Tar bara 3 minuter att gå dit också! Dock har jag väldigt svårt att få tid om jag vill hänga med i skolan ordentligt... Snart ska jag börja i simning också!!:) 

Kommentarer
Postat av: emelia

Hej! Jag åkte som utbytesstudent till Iowa för två år sedan och vill bara säga något om det där med fester. Jag var själv på många fester där det fann alkohol, jag drack och jag och min värdsyster hade fester hemma utan att ens föräldrarna visste om det. Så åk med, ha kul! men va försiktig, ha en liten plan i huvudet om vad du skulle göra om polisen kommer till festen, dom kan ju lista ut om det tex är många bilar vid ett hus osv. Men gör det, jag har haft så jävla kul på dom festerna! Men jag har samtidigt haft lika roligt på alla bonfires vi haft, när man bara hänger utan att behöva dricka. Så jag tycker absolut att du ska åka och ha kul, men tänk bara på att vara försiktig! :)

2013-10-16 @ 09:52:46
Postat av: Anonym

Vad menar du med "jeansregel"???

2013-10-16 @ 17:25:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0