Q/A

Emma- Hej, jag funderar på att åka på utbytesår jag med. Det ända som gör mig tveksam är att jag är ganska blyg.. jag gillar tex inte att redovisa inför klassen och det kan ju bli ett problem. Är det mycket redovisningar? är det jobbigt att stå och prata själv framför klassen? Tror du jag kan åka även fast jag är blyg eller blir det svårt och jobbigt för mig?
Du har en jättebra blogg! Kram

Tänkte svara på denna fråga enskilt eftersom jag känner igen mig så mycket i din oro. Först och främst så är jag också blyg! Jag hatar obekväma situationer och brukade göra allt för att inte hamna i dom. Jag kan ofta vara tyst i början och söker gärna inte uppmärksamhet. Ibland är det dock helt tvärtom, ibland kan jag verkligen sticka ut och bjuda på mig själv. 
Just med att redovisa inför klassen och prata inför massa människor har jag aldrig gillat. Jag minns när jag gick i 8an och skulle göra en redovisning om 911 inför klassen, har ALDRIG varit så nervös inför en redovisning som jag var då. Under hela presentationen darrade min röst och alla hörde hur nervös jag var, efter redovisningen skämdes jag så jävla mycket eftersom jag var så röd i ansiktet och hjärtat slog i 180 km/h vilket gjorde det svårt för mig att prata. Sen dess bestämde jag mig för att ALDRIG bli så nervös igen, och visst, så himla nervös blev jag aldrig igen men självklart blev jag fortfarande nervös inför redovisningar/presentationer. 
När jag började på gymnasiet blev det lite bättre men engelska lektionerna var fortfarande ett väldigt stort problem för mig. Jag hatade att läsa ut ur boken utan förvarning och blev ibland tvungen att gå ut från lektionerna för att jag var rädd att hon skulle be mig läsa. 
En anledning till varför jag åkte iväg på utbytesår är just för att bli säkrare i mig själv. Jag orkar INTE känna den där jävla oron i klassrummet om att jag kanske skulle bli vald till att läsa ut högt. 
När jag kom hit var jag fortfarande väldigt nervös över att redovisa, speciellt eftersom det MÅSTE vara på engelska. Anledningen till varför jag har så många redovisningar per vecka är för att jag valt en sådan klass, just för att få bort oron. Jag har haft en annan redovisning i en annan klass och det var i gov. Så hade jag inte tagit min adv comp klass hade jag definift inte haft så många redovisningar per vecka. Jag valde det alltså själv.
Nu kan jag säga att jag är inte nervös alls inför presentationer eller redovisningar längre. Den klassen har verkligen fått mig att släppa all oro och jag är verkligen super glad över att jag tog den klassen för den har REDAN hjälpt mig mycket!! 
 
Jag tycker absolut inte att du ska tveka på att åka pga av din blyghet för JA, du kommer sättas i jobbiga situationer där du tvingas prata MEN (!!!) det kommer hjälpa dig så otroligt mycket sen!! Gör det!!! Ta en risk, vad är det värsta som kan hända?

Kommentarer
Postat av: Kajsa

Först vill jag bara säga att du har en jätte bra blogg och detta inlägg stärkte mig så mycket. Ska åka nästa år och har vart liiite orolig för detta med att jag är lite blyg! Skönt å höra att man inte är ensam :)
kram

2013-10-21 @ 20:59:12
Postat av: Emma

Åh tack så jättemycket för att du svarade! Känner mig mycket mer säkrare nu och jag ska nog åka och våga ta en risk. För det är ju som du säger, man lär sig av allt man gör och man blir bättre och bättre för vare gång man utsätts för något.

Tack så jättemycket! Du verkar vara en sådan härlig och klok person! Önskar dig ett fortsatt roligt utbytesår, kram <3

2013-10-21 @ 21:22:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0