Exchange student

Nu är det alltså tolv dagar kvar tills jag åker. Oh god, it feels weird but I'm so freaking excited!!!! Det är en känsla som är så svår att förklara och även att hantera. I vissa perioder vet jag inte hur jag ska bete mig. Helt plötsligt vill jag åka omedelbart, man vill härifrån, träffa andra utbytesstudenter, träffa sin värdfamilj, börja high school, prata engelska hela dagarna osvosv. Allt jag sett fram emot i några månader börjar snart bli verklighet och det är när jag inser att jag snart flyttar, att allt snart förändras från mitt nuvarande liv, man blir nervös & rädd men även lycklig & glad. Det är känslor som konstant är med dig, i tankar och i drömmar, på dagen och på natten
Jag har mina förväntningar, förhoppning och drömmar på hur detta år kommer se ut men jag har också rädslor. Man är rädd för att misslyckas, att värdfamiljen inte passar, att man inte hänger med i skolan, att man inte får några vänner osv. Det finns massor att vara rädd och orolig för, men det finns så otroligt mycket mer att se fram emot.
Example one- man får möjlighet till att prata engelska 24/7. Jag älskar engelska, trots att jag inte är överdrivet bra på det är det bara nånting som får mig att älska språket. Älskar verkligen de faktum att flytande engelska inte kommer vara några problem när jag kommer hem igen!
Example two- man upptäcker en helt ny kultur. Ingenting kommer vara som här. Samhället, skolan, människorna, maten, traditionerna, religionen. Allt kommer förändras och det kommer kännas konstigt i början men en viktig del av utbytesåret är att kunna anpassa sig. 
Example three- hur mycket man kommer utvecklas som person. Man ska helt plötsligt klara sig utan sin familj, sina vänner och allt/alla som får en att känna sig trygg hemma. Man kommer hamna i svåra & obekväma situationer och då gäller det att vara stark för att kunna komma över dem. 
Example four- skolan. Skolan är otroligt mycket bättre i USA än i Sverige. Vi har generellt sett en ganska låg utbildningsnivå i Sverige. Ganska få bra skolor och allt fler väljer att inte fortsätta läsa gymnasiet. Jag ser verkligen fram emot att börja i en bra skola. Märkte en sån otroligt stor skillnad på skolan i NYC och den i sverige när jag bodde i USA. Den matten jag läste då (gick i trean) är i princip lika svår som den jag läste nu i ettan på gymnasiet. Har fortfarande kvar de böckerna vi fick och harregud, It's an incredibly big difference! Skolan jag börjar på nu sägs vara väldigt bra, har bara sett bra resensioner om den så jag känner mig jättenöjd över att ha hamnat i den. 
Det finns verkligen hur mycket som helst som gör att det är värt att åka iväg. Alla vänner man kommer få, alla otroliga upplevelser, nya erfarenheter, allt!!!! 
Är så otroligt glad över att jag gör detta, hade jag inte haft utbytesåret att se fram emot hade jag nog varit väldigt ledsen just nu av många olika anledningar. Att tänka på mitt utbytesår har hjälp mig så himla mycket psykiskt! Är evigt tacksam till min mamma som gör detta möjligt. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0